![](http://danza.pl/wp-content/uploads/2021/07/2021-07-09_113849.jpg)
Dyplomowana tancerka (dyplom zawodowego tancerza Związku Artystów Scen Polskich ZASP), stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (stypendium twórcze), stypendystka m.st. Warszawa (stypendium artystyczne), certyfikowana instruktorka tańca (certyfikat Mazowieckiej Akademii Tańca), założycielka autorskiego NTF Teatr Tańca Małgorzaty Matuszewskiej oraz Fundacji Tradycji i Transformacji Sztuki. Pierwsza w historii Kastaniecistka (Concercista de castañuelas) reprezentująca Polskę na Międzynarodowym Festiwalu Kastanietów / Concurso Internacional de Castañuelas w Madrycie.
Tancerka i choreografka, Małgorzata Matuszewska kreuje indywidualny język wypowiedzi w oparciu o różne techniki tańca i ekspresji teatralnej, z którymi zapoznawała się od początków swojej edukacji artystycznej – którą rozpoczęła w 1988 r. Jej głównym środkiem wyrazu są techniki tańca hiszpańskiego, z którymi zaczęła zapoznawać się w roku 1990 i do dnia dzisiejszego stale rozwija swoją wiedzę, równolegle na polu praktyki artystycznej, edukacji i historii tańca. Posiada dyplom zawodowego tancerza wydawany przez Związek Artystów Scen Polskich.
Na kastanietach gra od wielu lat (pierwszy koncert o znaczącej randze – w Studio Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie – na którym wykonała taniec z kastanietami odbył się w 1998 r.) Od 2020 r. edukuje się w kierunku Concercista de Castañuelas (solista gry na kastanietach). Uczestniczyła w lekcjach mistrzowskich gry na kastanietach w ramach w ramach IX Festival Internacional de Castañuelas.
W styczniu 2023 roku w Krakowie, polskim prawykonaniem Fantaisie sur des rythmes flamenco – wybitnego dzieła współczesnego kompozytora szwajcarskiego Franka Martina – rozpoczęła współpracę z pianistą Janem Oleszem, z którym koncertuje w duecie Jan & Margarita / Fortepian & Kastaniety.
Autorskie spektakle realizuje głównie pod szyldem NTF Teatr Tańca Małgorzaty Matuszewskiej (TTNTF) , który założyła w 2000 roku. TTNTF korzysta z tańca hiszpańskiego jako jednego z wielu środków wyrazu, z połączenia których buduje charakterystyczny dla siebie oryginalny język wypowiedzi artystycznej. Projekty TTNTF prezentowane były na licznych festiwalach sztuki m.in. Festiwal Sztuki Współczesnej Rozdroże w Warszawie, Międzynarodowy Festiwal Flamenco „Duende” w Poznaniu, Festiwal Sztuki Niezależnej Re:wizje w Warszawie, Warszawska Scena Tańca, Gdański Festiwal Tańca, Warszawskie Dni F.G. Lorki. i wielu innych.
W ramach autorskich prac zrealizowała spektakle: Al –Andalus (1998 r), Sólo Compás – Tylko Rytm (2000 r), Camille Claudel Kyōjo (2002 r), Carmen Concierto (2008 r), Infantka… wedle Kantora (2009 r), Miasto Syren / Nocny Pociąg (2012r), Danza (2016 r), Bolero de Ravel (2017 r). W 2021 roku, w ramach programu Mazowieckiego Instytutu Kultury “Portrety choreograficzne”, którego celem jest prezentacja sylwetek polskich choreografów, zrealizowała “Portret Choreograficzny Małgorzaty Matuszewskiej”. Ważniejsze autorskie projekty interdyscyplinarne to Danza Española (2016)– we współpracy z Instytutem Cervantesa w Warszawie, Taniec w bibliotece (2018 r)- w ramach Laboratorium Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, Polski Przewodnik po Tańcu Hiszpańskim (2020 r) – w ramach stypendium twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które otrzymała z dziedziny “taniec” na rok 2020. Ponad to jest autorką prac i wykładów poświęconych tematyce tanecznej prezentowanych w ramach konferencji naukowych oraz w pismach specjalistycznych.
Współpracuje z artystami, teatrami i instytucjami kultury jako tancerka i choreografka m.in. Katapulta spektakl Jerzego Kaliny (1993 r Teatr Mały Warszawa), Baron Cygański opera J. Strauss (1994 r Tournée po Niemczech z Opera Nova z Bydgoszczy), Człowiek z La Manchy musical reż. J. Gruza (1994-97 Teatr Dramatyczny w Warszawie oraz XXIII Festival Internacional CERVANTINO Meksyk), Zmienność Róży recital A. Chodakowskiej (1995-2017 Polska), Don Kichot spektakl reż. A. Domalik (1995 r Teatr Telewizji), koncerty z wybitnym gitarzystą Leszkiem Potasińskim (1997-2000 Polska), Saragossa spektakl reż. T. Bradecki (lata 1998-1999 Teatr Narodowy w Warszawie), spektakl A l’Espagnol oraz koncerty z Baletem Dworskim Cracovia Danza Romany Agnel z udziałem wybitnej klawesynistki Elżbiety Stefańskiej (lata 2013- 2017 Polska), Motus Animi Continuus spektakl według konceptu E. Wycichowskiej (lata 2019-2020), Tara spektakl reż. M. Maghooli (2020 r Niemcy Heidelberg ), Celestyna spektakl reż. Piotr – Bogusław Jędrzejczak (2024 r Teatr Lalki i Aktora “Kubuś” Kielce) oraz koncerty z czołowymi zespołami tańca i muzyki hiszpańskiej i flamenco w Polsce.
Była laureatką konkursów, dzięki którym uczestniczyła w produkcjach artystycznych i realizowała własne projekty m.in.: 2009 r ogólnopolski konkurs ” Rezydencja – Premiera” z dziedziny szeroko pojętego tańca współczesnego, organizowany przez Klub Żak w Gdańsku. Projekt M. Matuszewskiej pt. „Infantka” wygrał w kategorii „grupa; 2017 r została jednym z laureatów II stopnia w konkursie „Projekt 30/90” kompozytora i muzyka Radzimira Dębskiego; 2019 r Gdański Festiwal Tańca została wybrana na drodze konkursu do udziału w projekcie rezydencja/premiera 45+ pod kierownictwem wybitnej osobowości polskiego tańca prof. Ewy Wycichowskiej.