„Celestyna” to hiszpańskie arcydzieło epoki renesansu opublikowane w 1499 roku. Jeden z ważniejszych utworów hiszpańskiego Złotego Wieku wystawiany na całym świecie, w Polsce m.in. przez Leona Schillera. W Hiszpanii „Celestynę” de Rojasa popularnością przewyższa tylko „Don Kichot” Cervantesa. Premiera w Kieleckim Teatrze Lalki i Aktora uświetniła otwarcie nowej siedziby teatru. Instytut Cervantesa objął spektakl Patronatem Honorowym, ponad to spektakl berze udział w X Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej „Klasyka Żywa”.
Małgorzata Matuszewska została zaproszona do realizacji choreografii, w stylistyce tańca hiszpańskiego, tego wybitnego dzieła. W trakcie prób nawiązała współpracę z Maxem Kowalskim – kompozytorem muzyki do spektaklu – realizując partie kastanietów do utworów scen tańca. Pomysłem reżysera – Piotra-Bogusława Jędrzejczaka – kastaniety i palmas (wyklaskiwanie rytmu sposobem hiszpańskim) w wykonaniu Małgorzaty Matuszewskiej, zostały wykorzystane do oprawy muzycznej wybranych akcji dramatu, a także jako dźwięk dzwonka zwołującego widzów do zajęcia miejsc na widowni.
premiera: 31 sierpnia 2024 r. Kielecki Teatr Lalki i Aktora “Kubuś”, duża scena
autor: Fernando de Rojas
przekład: Kazimierz Zawanowski
scenariusz i reżyseria: Piotr-Bogusław Jędrzejczak
scenografia: Maria Balcerek
choreografia i kastaniety: Małgorzata Matuszewska
muzyka: Max Kowalski
udźwiękowienie – Paweł Rej
asystent reżysera – Mateusz Drozdowski
plakat – Michał Matoszko
obsada:
Agata Sobota | Celestyna – rajfurka
Michał Olszewski | Kalikst – zakochany młodzian, Centurio
Aleksandra Sapiaska | Melibea – córka Pleberia, Areusa
Małgorzata Oracz | Alisa – matka Melibei, Sempronio, Sosja – sługa Kaliksta
Andrzej Skorodzień | Pleberio – ojciec Melibei, Trystan – sługa Kaliksta
Anna Iwasiuta | Lukrecja – służąca Pleberia, Elicja
Mateusz Drozdowski | Parmeno
Patronat Honorowy Instytut Cervantesa